BLI PILOT

Å være medlem i Sola Flyklubb innebærer mange fordeler for deg som er flyinteressert. Klubben har tilbud for flygere på alle nivåer.Om du akkurat er startet på vår flyskole, eller er tilflytter med mange flytimer, Sola Flyklubb har plass for deg.

Ved å være medlem i Sola Flyklubb får du tilgang til å leie fly av klubben. Du kan bestille fly på Internett via vår booking side. Som aktiv flyger er nok tilgangen til å få leie fly den viktigste grunnen til å bli medlem.

Du vil som medlem få tilbud om å delta på forskjellige flyrelaterte arrangement arrangert av klubb/forbund. Vi har klubbkveld hver tirsdag kl 19. Noen ganger arrangeres foredrag på klubbkveldene. Disse spenner fra sikkerhetsinformasjon om GA flyging til for eksempel foredrag om hverdagen som Jumbojet pilot.

HVA KREVES

Sola Flyklubb tilbyr teoretisk og praktisk undervisning til privatflyger sertifikat, PPL-A. Teorikurset avholdes i våre klubblokaler mandager og torsdager i vinterhalvåret. Oppstart pleier normalt å være i begynnelsen av september. I tillegg til grunnutdanningen tilbyr vi videreutdannelse (såkalte utsjekker) i mørkeflyging og sjøflyging. Sola Flyklubb har god kapasitet på instruktører og flymateriell, og vi disponerer egen hangar.

​

Du trenger også en legesjekk "Klasse 2" hos en flylege. Dette kan være lurt å gjør før du går i gang med utdannelsen, men senest før du starter med flytimene. Oversikt over flyleger finner du hos Luftfartstilsynet.no under menyen: For aktører / flymedisin.

I løpet av teorikurset meldes du inn i klubben via Norges Luftsportsforbund.

​

Etter endt teoriundervisning vil klubben avholde en tentamen før du meldes opp til eksamen, som avlegges hos biltilsynet.

Flytimene kan du starte med etter at du er innmeldt i klubben, men det anbefales å starte med disse etter avlagt eksamen, da det er viktig å holde et jevnt tempo for å få en god progresjon. Det kreves minimum 45 flytimer for du får sertifikat/rettigheter, men normalen er å bruke litt over 50 timer. Utdannelsen tar fra ca et halvt til ett år, og vil koste rett i overkant av 100.000 (2020 priser).

​

Når du får ditt PPL-A er det knyttet til et rettighetsbevis som forteller hvilke rettigheter du har. Det vanlige er at du får rett til å fly en-motors landfly med stempelmotor opp til 5700kg, sertifisert for en flyger. Du har i utgangspunktet bare lov til å føre den flytypen du tok utdanningen på. Dersom du ønsker å fly en annen flytype må du få tilleggsutdanning (utsjekk) på denne flytypen.

​

Så snart du har tatt sertifikatet kan du ta med deg venner og bekjente på flytur. Du kan ikke tjene penger på å fly passasjerer, men de kan være med på å dele på driftsutgiftene for flyet.

Spennende? Ikke sant.

Ta gjerne en prøvetime. Kontakt klubbens skoleavdeling. (epost adresse finnes oppe til høyre, eller se på kontakt oss)!